חלק 1
הסתדרותית, מה אופי העבודה באירגון, האם נדרש לעבוד מהבוקר עד הליילה עם מעורבות טוטאלית או האם האווירה בלתי פורמלית ויצירתית.
בבחינת פרופיל התפקיד, עורך המראיין ניתוח של התפקיד, תוך כדי בדיקה והכנה לפרטי הפרטים: מה אופי הפעילות, הכפיפות, האם צריך להתמודד עם לחץ, עבודה צוות או עבודה אינדבידואליסטית וכו'. על המראיין להבין מי עושה את התפקיד הנוכחי ומה רמת אישיותו – האם הוא מצטיין, מתון או ממוצע ולנסות ולהבין את הדרישות החריגות, אירועים בלתי צפויים ומצבים מיוחדים שדורש התפקיד. מניתוח הפרופיל של האירגון והפרופיל של התפקיד, ניתן להסיק על הפרופיל הרצוי לממלא המקום שהוא למעשה המועמד.
חלק 2
במהלך הראיון המיוני, מנסה המראיין לחשוף את פרופיל האישיות של המועמד ואת הצרכים הפסיכולוגיים שלו (האם יש לו צורך בניידות או עבודת משרד, איך הוא מניע עובדים, האם מתאימה לו עבודה עצמאית וכו'). המראיין מתייחס במהלך הראיון גם למידע בתוכן הגלוי: ההיסטוריה התעסוקתית של המועמד, העדפות מבחירה לבחירה, ניתוח מצבים, התרשמות מההתנהגות (הפעלת החוש האינטואיטיבי) ודיווח של המועמד עצמו.
כמו-כן מנסה המראיין לגלות את מניעיו וסגנונו של המועמד היושב מולו: ממה המועמד נהנה בעבודה, למה הוא חושב שמתאים, מבררים מה עשה לפני כן, סיבות עזיבת התפקיד הקודם, הסתגלות למסגרת, סגנון התמודדות והתייחסות לדפוסי פעולה חוזרים של המועמד, על מנת ללמוד על אישיותו.
השילוב של הראיון המיוני עם האיבחון הגרפולוגי בגרפולוגיה העיסקית, מהווה חיזוק וכלי אופטימלי להתאמה של המועמד לתחום העיסוק.
כתב ידו של אדם מהווה שיקוף של אישיותו. הגרפולוג מסוגל להצביע על יכולות הפרט בתחום התעסוקתי, האינטלקטואלי, דפוסי ההתקשרות החברתית, הכריזמה האישית, יכולת הביצוע ועוד.
הראיון המיוני של מנהלי משאבי אנוש, מנהל מקצועי עם החוות דעת הגרפולוגית בהתאם לתיאור פרופיל התפקיד שניתן לגרפולוג מהווה שילוב אופטימלי בבחירת המועמד האיכותי והמתאים אישיותית לתפקיד המבוקש.
במקרה של גרפולוגיה עיסקית, הגרפולוג נותן חוות דעת ותיאור פרופיל אישיותי מבלי לדעת הרבה על ההיסטוריה התעסוקתית של המועמד.
תפקידו של המראיין, מנהל משאבי אנוש, הוא להתרשם מהמועמד בריאיון מיוני ולבצע הצלבה בין תיאור התפקיד, פרופיל האירגון והפרופיל האישיותי כפי שמתבטא בחוות הדעת הגרפולוגית ולשלב את התרשמותו האישית , האינטואיטיבית.לדוגמא: בחור עם הסטוריה תעסוקתית טובה, שירת ביחידה מובחרת, נסיון של איש מכירות ונסיון ניהולי של מנהל מוצר, מועמד לתפקיד מנהל מכירות בחברה גדולה. בראיון המיוני על ידי מנהלת משאבי אנוש תוחקרה ההיסטוריה התעסוקתית, המוטיבציות שלו , האינטראקציה החברתית. האיבחון הגרפולוגי תיאר והציג אדם פעיל, משקיען ויסודי עם אוריינטציה מכירתית ושיווקית ויחד עם זאת קיים חלק חלש באישיותו, שגורם לו להיות לא מספיק אסרטיבי ועם חששות להתמודדות עם סיכונים ועימותים, דבר שעלול לפגוע ביכולותו הניהולית ובהוצאה לפועל של רעיונותיו הטובים. חוות הדעת עומדת על המימצאים החיוביים של המועמד לתפקיד והמימצאים הדורשים שיפור או פירוט הסתייגויות באישיותו של הכותב ובסוף סיכום והמלצה ממוקדת לגבי המועמד. בשונה מהראיון המיוני, הייעוץ התעסוקתי להכוונה מקצועית המתבצע באמצעות ייעוץ אישי-גרפולוגי, מתנהל באווירה אחרת ובעומקים שונים.
חלק 3
הייעוץ התעסוקתי מבוסס על משנתו של לורנס לשן שגרם לתפנית בקובעו כי הגישה הטיפולית מבוססת על שאלות חיוביות ולא בשאלה ובחיפוש: מה לא בסדר במועמד? מה מניע אותו? אלא חיפוש ומציאת הדרכים המיוחדות שטבעי למועמד ללכת בהן, איזה סגנון חיים מתאים לו.
בניתוח ובייעוץ הגרפולוגי מתחילים מהמימד החיצוני ושואלים שאלות של "איך": איך יוצר קשר, איך מתמודד עם נושאים, בוחנים את התיפקוד שלו, האינטלגנציה וההסתגלות החברתית כדי להגיע "ללמה" – הרגשי, הסיבות, הנימוק.
המטרה היא לגלות בכל נועץ את המיוחד שלו ולסייע לו להבין את הצרכים, הכוחות והקשיים ומזה לפתח ניתוח תעסוקתי.
חשוב ליצור אווירה טובה ופתיחות של היכרות ועבודה ביחד ולהבין הרקע התעסוקתי, הציפיות שלו על מנת שהנועץ יתן אמון וירגיש רצון לקדם החיים שלו ולהחדיר משמעות ותוכן גבוהים יותר בחייו. הנועץ מבין שקריירה היא אינה רק עיסוק, סטטוס ושכר אלא דרך חיים משמעותית המאפשרת מימוש עצמי ובמת ביטוי למשאלות, לכישורים ותכניות.
בנועץ מתעוררות שאלות בלחש שהופכות מרכזיות וטורדניות ומעוררות צורך בבדיקה כוללת של כשרונות, נטיות פנימיות ויעדים, אל מול חששות ואילוצים מקשים, מיומנויות שנרכשו ונסיון חיים מצטבר שהגיע הזמן לבטאם.
בייעוץ התעסוקתי הנועץ יותר פתוח להיכרות – חשוב להבין הרקע התעסוקתי שלו והציפיות שלו. באיבחון ובייעוץ הגרפולוגי התעסוקתי הגרפולוג יוצר ההצלבה בין הנטיות, הכישורים, מקורות הכוח של הנועץ לבין מיפוי שדות תעסוקתיים כמו עסקים, טכנולוגי, שירותים, אמנות, תעשייה ותחומי עיסוק – שיווק, מכירות, חינוך, הדרכה, ייעוץ אירגוניי, פסיכולוגיה, אדריכלות וכו'.
הייעוץ מתמקד בשאלה ספציפית של הנועץ: שינוי, לימודים, מימוש עצמי, קידום, בניית תכנית אישית להמשך קריירה, הסבה, קידום ניהולי ועוד.
באיבחון ובייעוץ הגרפולוגי מתקיימות שתי פגישות של שיחת היכרות, איבחון על פי כתב יד ומבחנים נוספים וסיכום. הגרפולוג מנתח אישיותית את הנועץ, עומד על מקורות הכוח של הנועץ, מתחשב בקשיים ומגיע לנוסחה אישיותית מנומקת ובהתאם לכך בונה מודל, תכנית לקריירה ומסייע בהתאמה בין הנטיות האישיותיות לתחומים התעסוקתיים ובכך מנתב את הדרך לבחירת מקצוע ,ללימודים ולהשתלבות בשוק העבודה.
הנועץ מרגיש מודע יותר לכוחות שיש בו, לחומות ולפחדים. זה עושה אצלו סדר, מביא למודעות גבוהה יותר ומנתב את דרכו של הנועץ לחיים מתוכננים עם ייעדים קצרי טווח וארוכי טווח ובעלי תוכן ומשמעות שיכולים להביא להתקדמות וצמיחה באופק העתידי.